6 entry daha
  • rüyalar-bilinçaltı ve yaşamsal gerçeklik içine kurulmuş tarkovski filmi. filmin ilk 5 dakikası sinematografik bir derstir.

    ağaç yakın çekim, dallardaki örümcek ağının arkasında ivan omuz plan. ivan sağa sola bakar / yükselme

    ivan kareden çıkar, kamera ağacın boyunda yükselme devam, ivan kareye girer, yükselme sona erer / kesme

    keçi yüz plan / kesme

    ivan bel plan ormanın içinde koşar / kesme

    kırlarda uçan kelebek / kesme

    ivan omuz plan, kelebeği izler / kesme

    kelebeğin kırlarda uçan görüntüsü / kesme

    ivan profil omuz plan. uçmaya başlar. ağaçların içinden geçer, güler, yükselmeye devam eder / kesme

    öznel açı. ivan ağaçların arasından toprak yolun yanına doğru inmeye başlar, ağaçların arasına girer / kesme

    kaya parçasında soldan sağa kaydırma (hızlıdan yavaşa), kamera ivan boyun plan profilde sabitlenir. ivan başını yavaşça yukarı kaldırır / kesme

    ağaçların arasından süzülen ışık (yakın çekim) / kesme

    ivan profil yüz çekim. eliyle güneşi kapatır ve güneşe bakmaya çalışır. hafif gülümser. başını güneşin olduğu yerden sol çevirir, arkasına döner. / kesme

    amorstan ivan. annesine koşar. genel açıya düşer. ivan annesinin yanına varır. başını kovanın içine sokar / kesme

    üst açı (annenin beline gelecek ölçüde) ivan kafasını kovaya sokmuş su içer. kafasını kovadan kaldırır. alnını siler

    ivan: anne orada bir guguk kuşu var / kesme

    anne omuz plan. anne gülümser. alnını siler.
    gök gürültüsü efekti. anne ekranın sağ üst köşesine bakar. kamera sağa eğik açıyla anne yüz plana yaklaşım / kesme

    ivan alt açı. rüyadan uyanır, kalkar, bel plana oturur. ayağa kalkar, diz plan alt açıdadır. merdivenden iner. boy plan üst açıya oturur / kesme

    alt açı, yakın plan kapı çekimi. kapı açılır. alt, sağa eğik açı, ivan bel plan. yürümeye başlar. kamera aynı açıdan takip eder. ivan kareden çıkar. gökyüzünde kalırız / kesme

    yel degirmeni, kırık bir tahta parçası, uzak çekim. ivan uzaktaki yel değirmeninden ekranın soluna doğru koşarak çıkar. (plan sabit) ekranın solundan bel plandan girer, yüz plana gelecek şekilde ekranın sağ alt köşesine doğru yürür / kesme

    ivan amors. ivan yürür, kamera sabittir. uzak plana dönüşür. tepede bulunan enkazın arasından güneş görünür / kesme

    ormanlık alan. gökyüzüne atılan iki tane maytap. kamera maytapların düşüşünü aşağı tilt ile takip eder. ivan’ın bataklıkta yürüyüşünü görene kadar tilt devam eder. ivan’ı gördükten sonra önce alçalma sonra da sağdan sola kaydırma ile takip / kesme

    yakın çekim. güneş bulutların arkasından kaybolur / kesme

    ivan boy plan omuz kamera ile takip. ivan bataklığa girer, bir sala tutunur, uzaklaşmaya başlar. jenerik girer. uzak çekim bataklık, sazlıklar ve gökyüzü görünür. plan sabitlenir. jenerik girer.

    ivan bir örümcek ağının arkasında görülür. bu tutsak olarak yaşadığı hayatını ifade eder. arkasından gelen keçi; günahı ve savaşı, kelebek ise özgürlüğü temsil eder. gördüğü kelebekten etkilenip uçmaya başlar ancak bu isteği kısa sürer yere indiğinde güneş (yani gerçeklik) ona kendini belli eder. güneşe elleri arasından bakarken annesinin yaklaştığını fark eder ve dünyanın güneşinden uzaklaşıp her insanın kişisel güneşine –annesine- koşar. annesinin taşıdığı kovadan su içer, bu bereket ve bolluk demektir. alnını siler emekçilere selam ederek, annesine bir guguk kuşu gördüğünü söyler. guguk kuşu zamanı temsil eder ve aslında annesine zamanının dolduğunu söylemeye çalışır. bu sırada gök gürültüsü kopar, annesi çok korkar. ivan rüyadan uyanır. guguk kuşu bu kez onu gerçekten uyandırmıştır. içinde uyandığı yel değirmeni emeği temsil etmektedir ama değirmen savaşın ağır izlerini taşımaktadır. bu da savaşın emeğe ne büyük zararlar verdiğini gösterir. oradan uzaklaşarak tepeye doğru yürür bu aşması gereken zorlukları temsil eder. tepenin üstünde savaşın bıraktığı enkazların arasından süzülen güneş, zorlukların arkasında duran umut dolu gerçekliği temsil eder. ormanda göyüzüne atılan ışıklı maytapları görürüz sonra, bunlar insanoğlunun güneşe karşı koyuşunun bir temsilidir ve bu sahnenin arkasından da güneşi batırır tarkovski. ivan gölün kıyısına gelmiştir. aşması gereken bir engel daha bu çocuğu beklemektedir. ama onu bu zorluk da yıldıramaz ve tarkovski onu güneşin battığı ufuğa doğru yolcu eder. kendi gerçekliğini bulması için.
84 entry daha
hesabın var mı? giriş yap