• "adamim" olgusu dilimize trt'nin ikinci sinif amerikan filmlerini turkcelestirirken yaptigi bir hata sonucu dogmamistir. gercekten de amerikadaki zenciler birbirlerine "adamim" derler. peki bunu "cool" olduklarini dusundukleri icin mi yaparlar? veya bizdeki hey corc versene borc gibi donemsel bir populer laf midir? hayir efendim degildir.
    zencilerin birbirine "adamim" seklinde seslenmeleri tamamen politiktir. bir sinif bilinci olusturup beyaz adama baskaldirinin semboludur.
    saka yapmiyorum, cok ciddiyim. nasil mi oluyor "adamim" olayi, soyle oluyor.
    1940 1950 hatta ve hatta 1960li yillara kadar amerikadaki adamlar zencilere seslenirken "boy" demekteydiler. ama turkceye evladim, veya oglum seklinde cevrilecek bir "boy" degildi bu, bariz bir asagilama iceren "ufaklik", "cocuk", "velet" anlaminda kullaniyorlardi. hatta yasli zencilerle sohbet ederseniz gorursunuz bu olayin ne kadar canlarini sikmis oldugunu. dusunun ki bir doktorsunuz bir avukatsiniz ama bir zencisiniz. ve sokakta size beyaz bir gazete saticisi hey velet buradan otobus geciyor mu? diye soruyor. "hey ufaklik nereden sigara alabilirim?" diye soruyor beyaz bir insaat iscisi zenci bir avukata...
    ve buna bir tepki olarak zenci gencler birbirlerine "adam" demeye basladilar. tamam hepsi okumus etmis avukatlar doktorlar degillerdi belki ama hepsi de "adam"di. ve gorduler ki beyaz adamdan fayda yok, sadece birbirlerinden fayda var, ve birbirlerinin adamilar, birbirleri icin "adam"lar.
    yaa iste boyle. bugun de yeni seyler ogrendik yeni seyler paylastik.
    bir sonraki gun zencilerin gotu acik gezmelerini irdeleyecegiz.
  • sanki bir şeyler olacak da bu şarkı yeniden popüler olacak gibi hissediyorum. berbat bir cover falan olacak ve gündeme gelecek gibi.

    kader de güzel kadınmış. doğallık her daim güzellik demek.
  • kader'in şarkısının ve albümünün ismi. şarkının başını sözlerine kadar dinlediğinizde ispanyol bir parça sanabilirsiniz, aldanmayın. zaten bu yüzden klibinde flamenco fikri kullanmışlar, olmamış.
    şarkının sözlerini yazayım da tam olsun:

    işte benim aşk kurallarım
    yüreğim körpecik
    üzme adamım

    içimde hala onun yangını var
    bulutlar çağırır
    söndürme adamım

    sen adamım bakma öyle
    sileceksen beni bir kalemde
    ellerin okşamasın saçlarıma ak düşecekse

    belki hala derinlerde
    bir kor var yüreğimde
    yine de gözlerime bakma
    yabana atma
    kanayan kalbimle
    adamım

    söyle nedir
    aşk kuralların
    geçici mi
    kalıcı mısın adamım

    yüreğinde hem ateş
    hem yağmur taşırsın
    serseri rüzgar
    gibi misin adamım

    bak hani var ya benliğimde
    haykırıyor gözlerimde
    vurdular beni ansızın
    o toyluk günlerimde

    sen adamım bakma öyle
    sileceksen beni bir kalemde
    ellerin okşamasın saçlarıma ak düşecekse

    belki hala derinlerde
    bir kor var yüreğimde
    yine de gözlerime bakma
    yabana atma
    kanayan kalbimle
    adamım
  • çogzel bi kader şarkısı. flamenko desen değil, arabesk desen değil, fantezi desen değil. kemanlar, saksafonlar, damar nağmeler hepsi iç içiçe. kader'in buğulu sesi her zamanki etkileyici. eminim ispanyol olsa no habra nadie en el mundo söylerdi ama konumuz bu değil.

    klip 1999 şartları için, hele de kader'in sektörünü düşününce çok iyi. okulun spor salonunu keşke dans antremanları için kullansalardı da gerçek klibi başka bir yerlerde çekselerdi. kıyafetler de ispanyol dansı flamenkoyu yansıtmaktan ziyade dansöz kıyafetlerinden hallice kalmış. detaylarda kaybetmiş bir klip malesef, detay derken küçük değil, nah böyle kocaman detaylar. bilin bakalım klip yönetmeni kim? tabi ki ibrahim tatlıses.

    bu şarkıyı irdeleyip de sözlerine değinmeden olmaz. adeta bir yıldız tilbe - delikanlım hitabetinde yazılmış şarkı ritim itibariyle farklı olsa da içerik açısından aynı muhtaciyete, aynı acziyete sahip. erkek adamların bağıra bağıra delikanlım diye bağırması kadar olmasa da "sen, adamım bakma öyle, sileceksen beni bir kalemde,
    ellerin okşamasın saçlarıma ak düşecekse" diye nakaratta boyun sallandırmasında çok bi sakınca görmüyorum.

    yine de şurada ayrışsak iyi olur.

    bak hani var ya benliğimde
    haykırıyor gözlerimde
    "vurdular beni ansızın
    o toyluk günlerimde"

    valla sözleri yazan abla sanıyorum ki meslek liseli, lisede çıtırken 25-26 yaşında bi abimiz olmuş belli ki, ablamıza da first strike bu abimizden gelmiş gibi geldi bana. yo yoo, bunu erkek adamlar mırıldanamaz. ablamız bi rocco siffredi hassasiyeti aramış ama bulamamış belli ki.

    o değil de, o basket potalarını söküp sandalyeleri kaldırsaydınız bari be.

    https://www.youtube.com/watch?v=cjtkirhfmxg

    edit: söz müzik - nurhayat / intizar

    edit2: klibin başındaki müziksiz sahneyi kesmeyen linki ekleyince spor salonu daha bi anlam kazandı. sanki bunlar zaten bir antreman için biraraya gelmişler gibi duruyor o sahneyi katınca. üst baş değiştirme kısmından ve kıskanç bakışmalarla dolu bir başlangıç. nefes kesici.

    edit3: link kurbağa olmuş, yenilendi.
  • bir kader efsanesi. klibindeki fütüristik ve sürrealist öğeler çok çarpıcıdır. akrobatik hareketlere de özelllikle dikkat çekmek istiyorum. vay vay vay.
  • osman öztunç'un aynı adlı albümünden bir şarkı.

    neden suratın asık neden gül benzin soldu
    yine neler neler düşündün adamım
    neden öyle irkildin neden yüzünü döndün
    bilirsin o sebepten hala kafam çok bozuk

    nasıl da çıldırmıştım ben o gün devdim
    nasılda parlamıştım alevlenmiştim
    öldürdüm inan öldürdüm inan
    öldürdüm kahrolayım.

    arkamda kapkara çarpık gölgeler
    depremler ihtilaller çökük damlar
    ağlıyorsun adamım ağlıyorsun adamım
    ağlama gül ki kendimi bulayım

    dışarıda kar yağıyor sokaklar boş değilmiş
    ciğaram var sen çay demle adamım
    unutmadan bakıver gece gözüyle gördüm
    kıvrılmış penceresi şu bizim yan odanın

    nasıl da bozulmuştum nasıl haykırdım
    nasılda sinirlendim biliyorsun ya
    geliyordum ansızın karşıma çıkıverdi
    şu bizim evin penceresi

    arkamda kapkara çarpık gölgeler
    depremler ihtilaller çökük damlar
    ağlıyorsun adamım ağlıyorsun adamım
    ağlama gül ki kendimi bulayım.
  • akıllara ebruli şarkısını getirmekle beraber erkek kişisine hitap etme şeklidir.

    şarkının sözlerini de şöyle bırakayım sözlükcüğüm,
    adamım, bu küçük işlere ben bakarım, yanarım
    adamım, bu küçük işlere ben bakarım, yakarım

    bir de dinleyelim o vakit
    ezginin günlüğü-benim adım ebruli
  • hak ettiği değeri göremiyor oluşu canımı sıkan şarkı. doksanlar pop listelerinde yer almıyor, iyi bir coverla tekrar patlamadı da. klip desen ibrahim tatlıses'in götünden büyük osurmaya çalışarak yönetmenliğini yaptığı kötü bir klip. şu kapalı spor salonunun ne kadar çirkin olduğunu hiç mi fark etmemişler anlamadım.
  • böyle bir şarkı var. çok can yakıyor.

    "adamım söyle sen mutlu oldun mu
    bu deli kadını unuttun mu
    sevdin mi gerçekten seviştin mi
    söyle onları da öptün mü? "
  • ya ben yaşımın yirmi otuz yıl ötesinden gidiyorum ya da iyiden iyiye tutucu bir adam olup çıkmışım.
    son birkaç yıldır, yaşadığım istanbul'da yaşları 30 - 40 arasında değişen adamların,
    yaşları 4-10 arasında değişen erkek çocuklarına hitap şekli.
    o ne lan adamım adı yok mu senin oğlunun o da olmadı oğlum evladım neyine yetmiyor senin.
    adamım
    ne çocukluğumda ne ergenliğimde ne bekarlığımda duymadığım hitap,
    belki de istanbul'lu abiler kullanırdı benim yeni dikkatimi çekti ama yoktu eskiden.
    onu da anlamıyorum nerden dillerine pelesenk olmuş ki;
    şu hollywood filmlerinden mi? yok canım o kadar da değildir ama geriye başka bir ihtimal de kalmıyor gibi.
    kimseye değilse bile bana bizzat şahsıma pek iğreti gelen hitap.
    pespaye, rezil, utanç verici, saçma, sapan, manasız, lüzumsuz sıfatlarını aklıma bile getirmek istemiyorum.
    adamımmış,
    hade len.
hesabın var mı? giriş yap