muhayyer kürdi
-
kadehinde zehir olsa
veda busesi
elbet bir gün buluşacağız
duydum ki unutmuşsun
agora meyhanesi
adını anmayacağım
aşkın kanunu
unuttun beni zalim
eserlerinin ornek olarak verilebilecegi makam. -
"türk sanat müziği dinliyorum" diyen insanların %89.7'si bu makamdan şarkılarla başlamıştır.
kürdili hicazkar ve nihavendle devam eder, depresyonda hüzzam'ı ziyaret eder, tekrar aşık olduğunu sandığında uşşak'a döner insanoğlu.
tecrübeyle sabit.
yaşlandıkça, saba'ya döneceğiz sanıyorum. karma'dan başka hiçbir şeye inanmayan bir insan olsam da sabah ezanında garip hissediyorum. zamanı geldiğinde aynı hissi saba ile yaşayacağım, eminim.
ud ile saba çalan birileri olsa başımda, başka bir şey istemem.
şöyle mesela -
işte bunlar da tsm eserlerinden örnekler:
1. bakisi cagirir beni uzaktan
2. çubuğum yok yol üstüne uzatam
3. evlerinin önü handır
4. gönlüm özledikçe görürdüm hele lacivert kanatlı kumru olsaydım
5. inan ki ağlamadım, hüzünlüyüm sadece
6. kendim gurbet elde, gönlüm sılada
7. rüzgâr söylüyor şimdi o yerlerde bizim eski şarkımızı
8. sevgi deli gönülden gönüle bir akıştır
9. unutulmaz adınla dudakta kal sevgilim
10. unutulmuş ne varsa sevgiden geri kalan
11. var mı hacet söyleyim ey gültenim
12. yaşamak zevki verir ruhuma sonsuz kederim
13. yine bahar oldu coştu yüreğim -
muhayyer makamiyla baslar ve kurdi'de karar kilar. yani tizden peste dogru ilerleyen inici bir dizedir.
-
orneklerde goruldugu gibi turk sanat muziginin akilda kalan bestelerinin cogu bu makamdadir.(bkz: intizar)
-
yirminci yuzyıla ait eserlerde artık gerçek örneklerini göremediğimiz bir makam. yeni eserlerde muhayyer'i gitmiş kürdi'si kalmış olarak kullanılıyor. seyrine tizlerden başlamış olması da bu sözümü geri aldırmaya yetmiyor.
-
bu makamdaki eserler her dinlendiğinde başka bir keyif yaşatır insana.
(bkz: yollar uzak gelemedim) -
kürdili hicazkar ile farkının ne olduğunu hayli merak ettiğim makam. en güzel eserlerinden biri için;
(bkz: bir kızıl goncaya benzer dudağın) -
kişiyi durduk yere duygusallaştıran makamdır. yumuşak, ılık bir melankolisi var bu makamın. ne zaman dinlesek tuhaf bir hüzün çöküyor içimize.
(bkz: kapın her çalındıkça)
(bkz: bakışı çağırır beni uzaktan)
(bkz: bir kızıl goncaya benzer dudağın)
(bkz: rüzgar söylüyor şimdi o yerlerde)
(bkz: severek ayrılalım) -
dügahta hüseyni beşlisine hüseynide uşşak dörtlüsü eklenerek oluşturulan muhayyer makamı dizisine, dügahta kürdi dörtlüsü/beşlisi eklenmesi ile oluşturulan bir makamdır.
donanımı, koma bemol si ve bakiye diyez fa'dır. kürdi makamı için yapılacak değişiklikler ise eser içinde yazılır.
muhayyer makamındaki gibi seyri inicidir ve seyre tiz duraktan başlanır. bu nedenle tiz sesler ile dizi genişletilmiştir; dügahta hüseyni beşlisi, simetrik olarak muhayyer perdesi üzerine göçürülmüştür.
icra edilirken tiz seslerde muhayyer perdesi etrafında gezinip muhayyerde yarım karar yapılır. inici seyir takip edilir; hüseyni perdesinde asma karar yapılır ve diğer perdelerde (neva, çargah, segah) asma kalışlar yapılıp dügahta hüseyni beşlisi kullanıldıktan sonra kürdi makamına geçilir. son olarak, karar perdesi dügah, yedeni rasttır.
asdik ağa'nın (asadur hamamcıyan) muhayyer kürdi peşrevi ( taksimden sonra 1:30'da https://youtu.be/9kazfqi7-ya ) bu makamda dinlemesi ve icrası keyif veren eserlerden biridir.
sadettin kaynak bestesi olan akşam yine gölgen ( https://youtu.be/xxqp7tiv-ta ) de muhayyer kürdi şarkıya örnektir.
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap