• anaksimandros'un yaşlanmayan dolayısıyla ölmeyen, sınırlanmamış, belirsiz ilkesi. belirsiz olmasının nedeni anaksimandrosun "lan bunu belirlersem kısıtlarım, kısıtlarsam bu ilk ilke(arkhe) olamaz" düşüncesinden kaynaklanmaktadır.
  • anaximandros'un evrenin ilk unsuru olarak nitelendirdii sınırsızlık,sonsuzluk...
  • anaksimandros'un ; sınırsız, belirsiz maddenin devinimini ifade etmek için ortaya koyduğu kavram. buna göre, sonsuz sayıdaki ve çeşitlikteki objeler ve bütün alemler; zıtlar (sıcak-soğuk, yaş-kuru) ve bu zıtların mücadelesinin apeiron'dan ayrılması yoluyla meydana gelirler. apeiron kavramı, maddeyi somut olan hava,su,..vb ile özdeş gördüğü için, eski yunan materyalizminin gelişmesinde önemli bir adımdı. pythagoras'cılara göre, apeiron, kendi zıttı -sınırlı olan- ile birlikte varolan her şeyin temelini oluşturan, sınırsız ilkedir.
  • sonsuzluk ve belirlenemezlik üzerine felsefesini kuran anaksimandros
    ölümle yaşam arasında hiçbir fark olmadığını söyledi.
    - "öyleyse sen neden ölmüyorsun?" diye sorulduğunda ise;
    -"çünkü" dedi "hiçbir fark yok."
  • bizzat anaksimandros tarafından yazılıp bazı parçaları günümüze kadar ulaşan, en azından bu şekilde inanılan, "doğa üzerine" adlı kitabın içinde aperiron şöyle anlatılır:"
    var olan şeylerin ilkesi, apeiron'dur. şeyler ondan meydana gelir ve yine zorunlu olarak onda ortadan kalkar; çünkü onlar zamanın sırasına uygun olarak birbirlerine karşı işlemiş oldukları haksızlıkların (kefaretini) cezasını öderler." (dk.12, b1)
    anaksimandros'un apeiron'u ile kendisinden önce, hesiodos'un teogoni'de anlattığı 'kaos'u arasında benzerliklerin olduğu açıkca görülebiliyor. hatta apeiron'un, kaos'un laikmiş hali olduğunu savunanlar bile var.**
  • anaksimandros 'un ilk çağ yunan felsefesindeki arkhe problemine getirdiği yanıttır. apeiron ona göre sınırsızlıktır, sonsuzluktur. gerçek olan bu boşluktur. bütün var olanlar, sadece görünür olanlar, yalnızca geçici bir varoluşa sahiptirler ve kusurludurlar. esas mükemmel olan apeiron'dur, belirsizliktir, sınırsızlıktır.
    tüm var olanlar birgün tekrardan, esas yerine yani belirsizliğe dönecektir. aslında varoluş geçicidir. apeiron kalıcıdır.
  • anlatımında tanrısal ifadeler kullanılmayan müthiş bir kavram. sınırsızlık ve belirsizlik. var olan her şeyin sınırsız ve belirsiz olandan tekrar sınırsız ve belirsiz olana dönmesi.

    çünkü sınırlı olan zamana tabii olur ve zamana tabii olan, ondan aldığı her şeyi tekrar ona geri vermek zorundadır.
  • yunancada hem nicelik bakımından sınırsız olan hem de nitelik bakımından belirsiz olan anlamına gelmektedir. anaksimandros bu anlamlardan ilkini mi, ikincisini mi yoksa ikisini birden mi kullanmaktadır tartışmalıdır.

    zannımca aristoteles nicelik bakımından ele aldığına göre, böyle düşünmekte bir mahsur yoktur.
  • anaksimandros'un evrenin temeli olduğunu varsaydığı arkhe.

    "...doğa filozoflarının klasik yapısı olan ve evrenin tek bir temel maddeden oluştuğu inancı bilinir. thales, bunun su olduğunu söylemişti. thales’in görüşlerini bu noktada anaksimandros kabul etmedi. çünkü ona göre su, her şeyi oluşturan temel maddeyse, onu oluşturan neydi? eğer su’yu oluşturan bir x maddesi varsa, x maddesinin oluşturan bir y maddesi de var mıydı? bu soru sürekli sorulabilirdi. işte bu noktada evrenin arkhe’sinin bir “somut madde” olması zordu. ancak soyut bir kavram olabilirdi. anaksimandros bu kavrama “sonsuzluk” veya onun terimiyle aperion adını verdi. aperion, sonsuzdur. başlangıcı ve sonu yoktur. hatta belirsizdir. eğer aperion’un belirli olduğunu kabul eder, yani onu bir takım kalıplara sokup “açıklarsak” onun sonsuzluğunu yok ederiz. çünkü başı, sonu veya sınırları olan bir madde, arkhe olacak güçten yoksundur. eğer bu veriler “belirliyse” onu oluşturan bir temel madde daha olması gerekir. sonsuzluk ise hayal dahi edemeyecek bir genişlikte yapıdır."
    (bkz: http://www.onurcoban.com/…-baks-3bolum-doga_16.html)
  • anaksimandrosun 2500 sene once ortaya attigi bu tanim bence 80 sene once astrofizikciler tarafindan ortaya atilan ve kisa sure once varligi ispatlanan karanlik madde belki ayrica tanimlanmamis olsa da aklindaki kavrama * yi de dahil etmis olabilir.

    adam buyuk bir isabetle dunyanin ve evrenin fizigini cozmus gorunuyor. onun tespitleri ileride kesfedilecek yeni bilgilerin de isigi olabilir.

    mesela su an sadece bir teori olan paralel evrenler konusuna yapmis oldugu atif gibi.
hesabın var mı? giriş yap