5 entry daha
  • slavlarda ülke ve topraklar aynı türkiye'de olduğu gibi "ana" olarak görüldüğünden "mother russia" gibi bir tanıma olması çok mantıklıdır, hatta sadece rusya'nın değil tüm slavların sembolü olan çift başlı kartal "mater sva" ya da "mater slava" adıyla anılır, hrıstiyanlık öncesi günlerde bu kartal bir tanrıça iken sonradan sadece bir sembole dönüşmüştür. slavlar kendi kökenlerini mater slava'ya dayandırırlar. çar ise babadır, yöneticidir ama nihayetinde anne kadar kalıcı ve güçlü değildir, annenin gücü sonsuzdur, bütün halkın yaşamı ise ona bağlıdır. hrıstiyanlık sonrası dönemde ortodoks olan rusların ve genel olarak tüm slavların meryem ana'ya verdiği önemin açıklaması da budur. hrıstiyanlığın çok sağlam bir şekilde kabul edilmiş olmasına rağmen 18. yy'da dahi mater zemlya (nemli toprak ana) ya da mokosh adıyla anılan ve toprağın kişileştirilmiş hali olan tanrıçaya dua eden (toprağı kazarak) ya da onuruna kutlamalar yapan (geceleri ateş yakıp dansetmek vs) köylülerin olduğu tespit edilmiştir. bu konuda anlatılan en çarpıcı hikaye ise önemli bir kıtlık sırasında gece gizlice evlerinden çıkan yaşlı ve genç köyün tüm kadınlarının çıplak olarak tarlalarda koşturması, önlerine çıkan erkekleri ise tırpanlarla öldürmeleridir, ve görece yakın zamanda gerçekleştiği için doğruluğu belgelenmiştir.

    mother russia, aynı zamanda joanna hubbs tarafından da yazılmış bir kitap, tam adı mother russia: the feminine myth in russian culture şeklindedir. epey eski bir kitap olduğundan (1993'te tekrar basımı yapılmış olmasına rağmen) zor bulunduğunu söylemeden geçmiyorum. kimi üniversitelerde rus dili ve kültürü bölümünde zorunlu ders kitabı görevi gördüğünden kendi alanında önemli bir eser kabul ediliyor, feminist antropoloji, karşılaştırmalı din ve mitoloji gibi alanları kapsıyor.
29 entry daha
hesabın var mı? giriş yap