aynı isimde "starfield (demo efekti)" başlığı da var
466 entry daha
  • baldur's gate 3 ile bu denli kıyaslanmasının, rekabete sokulmasının nedeni, indie vs publisher kavgası. üstelik bir tarafta swen vincke gibi tanıtımlara full plate armor'la çıkan ve ne kadar alçak gönüllü olduğu oyun çıktıktan sonra anlaşılan bir nerd var, öbür tarafta hiç bir söylediği doğru çıkmayan tell me sweet little lies todd howard var. baldur's gate 3 tanıtımlarını todd howard yapsa neler sallardı düşünemiyorum bile.

    bakın ben bütün elder scrolls serisinin oyunlarını oynamış biriyim. gerçi elder scrolls arena'yı ben değil, abim oynadı bende yanında izledim ama daggerfall'dan itibaren bütün oyunları fazlasıyla oynadım. bethesda; morrowind'de zirveye ulaştıktan sonra, oblivion ile orada kalmayı başardı, tam bir pr harikası olan skyrim ile hak etmediği kadar fazla ilgi topladı; her anlamda morrowind'den geride kalan bir oyundu ancak oyun sektörünün ana eğlence sektörü haline geldiği bir dönemde, hiç görülmemiş bir pr ile çıktı skyrim.

    starfield'ı ise çoktan aldım, ne olursa olsun bir bethesda oyunu, benim için "vay be dagerfall'dan nerelere geldik" bile dedirtse yeter ancak bugüne kadar en az hype'landığım bethesda oyunu bu diyebilirim(ısrarla fallout 76'yı bir bethesda oyunu olarak saymıyorum):

    bethesda michael kirkbride sonrası ciddi bir içerik krizine girdi, kim bu derseniz; elder scrolls'u yazan adam. evet bildiğiniz bütün elder scrolls dünyasını bu herif yazıyor. kafası kırık bu arkadaş, her gün ofise geliyor, odaya kendisini kapatıp elder scrolls dünyasını yazıyor, teker teker bütün dünyadaki şehirleri ve köyleri, karakterleri, dünyanın gelmişini, geçmişini ve oyunda bulabileceğiniz kitapları yazıyor ve eğer efsane doğruysa, bir gün odasından "bitti" diye çıkıp gidiyor ve geri gelmiyor.

    bir daha da bethesda ne onun yerini doldurabildi, ne de doldurmakla uğraştı. işte okyanus kadar geniş, ama su birikintisi kadar sığ oyunların, skyrim sonrası çıkan bütün oyunlarda ısrarla crafting mekaniklerine sarılmalarının bir sebebi de bu. hikaye, olay örgüsü, karakter yaratamadıkları için, elimize lego veriyorlar. bu oyunda da "kendi uzay gemimizi" yapabileceğiz.
    gerçi oyun sektörü genelinde son 15 yıldır writing kısmına hiç önem verilmiyor, hatta bütün eğlence sektörünün en az maaş alan, dolayısıyla en düşük yetkinliğe sahip insanları yazar oldu. bunun ne denli büyük hata olduğunu ve insanların kaliteli içerik istediğini ilk the witcher 3 wild hunt gösterdi, baldur's gate 3'de pekiştiriyor.

    bir diğer önemli unsur jeremy soule'un yokluğu. her ne kadar bazı konseptleri çok fazla kullanmış olsa da, oyun müziklerinin gelmiş geçmiş en iyi bestekarı. bunu knights of the old republic serisinde de kanıtladı, elder scrolls serisinde de, hatta dawn of war serisinde de. benim neslim bir sene boyunca ortalıkta "dovahkiin dovahkiin" diye gezdi, youtube'da bir oyun müziği ilk defa bu kadar ünlü olup, bu kadar coverlandı (ki esasında morrowind müziğiyle aynıydı, sadece gaz bir koroyla işi bu noktaya taşıdı jeremy soule *) meetoo davalarında ise başı yandı, bethesda korkağı arkasında durmadı ve şu an starfield, vaktiyle jeremy soule'un getir götürünü yapan inon zur kazmasının elinde.

    gelelim en önemli ve büyük soru işaretine, todd howard...

    oblivion'ın tanıtımında, "these npc's are not scripted" dedi lan bu herif! 2005'de diyor bunu, yani script teknolojisinin nispeten 5-6 yıllık bir konsept olduğu bir tarihte diyor. 2023 yılına geldik ve yapay zekanın aşırı seviyede ilerlemesiyle non-scripted ai behavior npc konsepti yeni yeni gelişiyor. elder scrolls serisi hayranları olarak todd howard'ın sunumlarında yaptığı kolpaları yakalama konusunda uzmanlığımız oluştu ve bugüne kadar yaptığı en uzun sunum, starfield için oldu.

    benim gibi gamebyro/creation engine veteranları için gerekli bütün ünlemler vardı o tanıtımda: dağlık arazide yere tam basmayan yengeç tarzı yaratıklar, tozda ayak izi bırakmayan astronot, oblivion'dan beri değişmeyen aynı donuk yüz ifadeleri ve keskin yürüme animasyonları, berbat duran sakal, bıyıklar ve todd howard'ın kolpaladığını anında anladığım "evet, o ay'a da gidebiliyorsunuz" cümlesi..."it just works!" di mi todd'cığım :d
    abi bir yere kadar yiyoruz bunları, oblivion'da çok pis yedik, skyrim'de de arkaya dizdin kukuletalı dayıları yedik, fallout 4'de artık uyandık. fallout 76 hala uyuyanlara tokat oldu zaten.

    şimdi işin bir de sektör boyutu var; starfield başarılı olmak zorunda, hem ardı ardına patlayan "aaa" firmaların şanını kurtarmalılar, hem de skyrim'den beri düzgün oyun yapamayan kendi firmalarını kurtarmalılar. baldur's gate 3 ile birlikte "triple a" firmalara karşı büyük tepki başladı, ilk nasibini de diablo iv aldı, millet baldur's gate 3'ün steam review'larına "bye diablo iv, see you never!" falan yazıyordu en son. bunun sebepleri belli, micro-transaction'lar, dlc, performans sorunları, buglar, always online zorunluluğu.

    arkasında microsoft'un devasa bütçesiyle starfield patlarsa, performans sorunları ve buglarla çıkarsa (ki creation engine'le bunlar neredeyse kesin) piyasada çok keskin kararlar alınacağına emin olabilirsiniz, zaten starfield'dan sonra bir de cyberpunk ek paketi phantom liberty var, devamında çıkacak büyük bütçeli başka bir oyun da yok. 2024 yılı boyunca görünen sadece ubisoft'un star wars outlaws'ı var. 2025 için de sadece söylentiler var, kısacası firmaların önemli değişiklikler yapabilmesi, şapkayı önlerine koyup düşünebilmesi için gerekli süre mevcut.

    çıkışını heyecanla beklediğim oyundur...
1319 entry daha
hesabın var mı? giriş yap